Alla inlägg den 11 maj 2014

Av Katja Runestam Prinzell - 11 maj 2014 19:39

På tunnelbanan på väg hem från jobbet en tidig kväll i rusningstrafik:

2 män sätter sig vid sätet tvärs över gången. Den ena är äldre, ser lite härjad ut. Den andra yngre. Ingen av dem är helt nyktra. Den äldre tar fram små paket av folie. Håller det helt öppet i knät och tittar utmanande på mig. Han lämnar efter lite dividerande över ett paket till den yngre mannen och får några sedlar tillbaks.


På sergels torg en eftermiddag i rusningstrafik:

En mobiltelefon ligger plötsligt på marken. En man böjer sig ner och skjutsar iväg den utmed marken. En annan man böjer sig ner, tar upp mobilen och går sin väg. 


Utanför ett hus på en vardagkväll:

2 ungar flickor i tajta träningskläder är påväg in i sin port. En passerande medelålders man tar plötsligt ett grabbatag mellan benen på den ena flickan med sin hand. Sedan släpper han, tittar nöjt på flickan och går visslande vidare. 

 

På tunnelbanan i morgonrusningen:

En ung kvinna hoppar på tåget just innan dörrarna stängs. Hon står innanför dörrarna alldeles bedvid mig och flyttar över allt som finns i en vacker röd handväska till en annan väska. Helt obekymrad över att jag tittar på. Vid nästa station hoppar hon av och kastar den röda väskan i en papperskorg och försvinner i folkmyllret. 

 

Detta är exempel på den brottlighet jag mötts av i min vardag det senaste året.

Det går snabbt.

Man förstår inte riktigt vad som hände.

Såg jag just ett brott?

Ska jag göra något och i så fall vad?

Spelar det någon roll?


Av Katja Runestam Prinzell - 11 maj 2014 11:22

Här är min levande tavla! Under hela vintern bygger den förväntning, glädje och kreativitet. Den fylls på under våren. Töms förhoppningsvis under senvår försommar! (Det är dock inte alltid så.) ibland stannar det vid drömmandet. Men det är gott nog. Min trädgård i fantasin är fantastisk! Lummig! Färgrik! Tillräckligt mycket ekologiskt odlade grönsaker och bär för att försörja oss resten av året. Några hönor! Katt naturligtvis! Märkligt nog finns det inga oönskade ogräs, sniglar eller annat besvärligt i min fantasiträdgård. Där går jag sedan runt och skördar. Sitter i blomdofterna och läser och gungar i min hammock. Verklighetens trädgård har ogräs, sniglar och annat oönskat. Men den har också grannarnas katter, som för övrigt är fenomenala sorkjägare. En massa vilda fåglar, som jag matar året om. En härlig gräsmatta med massa vilda blommor och en och annan odlad som lyckas komma upp. Varje lyckat odlingsförsök ger en sådan tillfredställelse. Och jag har ju en hammock där jag sakta brukar gunga, läsa och drömma. Min levande tavla föder min fantasi, och det är gott nog!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards