Direktlänk till inlägg 11 maj 2014

Brott i vardagen!

Av Katja Runestam Prinzell - 11 maj 2014 19:39

På tunnelbanan på väg hem från jobbet en tidig kväll i rusningstrafik:

2 män sätter sig vid sätet tvärs över gången. Den ena är äldre, ser lite härjad ut. Den andra yngre. Ingen av dem är helt nyktra. Den äldre tar fram små paket av folie. Håller det helt öppet i knät och tittar utmanande på mig. Han lämnar efter lite dividerande över ett paket till den yngre mannen och får några sedlar tillbaks.


På sergels torg en eftermiddag i rusningstrafik:

En mobiltelefon ligger plötsligt på marken. En man böjer sig ner och skjutsar iväg den utmed marken. En annan man böjer sig ner, tar upp mobilen och går sin väg. 


Utanför ett hus på en vardagkväll:

2 ungar flickor i tajta träningskläder är påväg in i sin port. En passerande medelålders man tar plötsligt ett grabbatag mellan benen på den ena flickan med sin hand. Sedan släpper han, tittar nöjt på flickan och går visslande vidare. 

 

På tunnelbanan i morgonrusningen:

En ung kvinna hoppar på tåget just innan dörrarna stängs. Hon står innanför dörrarna alldeles bedvid mig och flyttar över allt som finns i en vacker röd handväska till en annan väska. Helt obekymrad över att jag tittar på. Vid nästa station hoppar hon av och kastar den röda väskan i en papperskorg och försvinner i folkmyllret. 

 

Detta är exempel på den brottlighet jag mötts av i min vardag det senaste året.

Det går snabbt.

Man förstår inte riktigt vad som hände.

Såg jag just ett brott?

Ska jag göra något och i så fall vad?

Spelar det någon roll?


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Katja Runestam Prinzell - 4 augusti 2020 13:19

Har följt denna duktiga Make up artist under flera år och tycker att det är så roligt att det går så bra för henne. Har köpt nästan alla produkter och gillar konceptet samma produkter till hela ansiktet. Är perfekt när man reser. Men jag har haft det...

Av Katja Runestam Prinzell - 16 september 2019 09:26

Sticker ut huvudet från porten och spanar, är det fritt eller kommer det passerande i full fart. Kliver ut och slussar mellan hundbajs och helgens skräp från hungriga nattvandrande. Passerar stående och liggande elsparkcyklar, klarar mig från att s...

Av Katja Runestam Prinzell - 23 februari 2019 15:01


Lilla Elsa och jag läser reklam på olika sätt. Men vi kan uppenbart inte läsa tillsammans! ...

Av Katja Runestam Prinzell - 15 oktober 2018 19:23

Nu har Pumkinlatte gjort entré. Söt, kryddig och ljuvligt mustig! Så gott! Hösten bjuder på så mycket smak. Rotfrukter finns i överflöd och man kan helgmysa med härligt värmande grytor och ett fylligt glas rött. Avsluta middagen med en rökig whiskey...

Av Katja Runestam Prinzell - 7 oktober 2018 10:13


Satt i godan ro vid frukostbordet denna söndagsmorgon när en lite gnälligt klagande katt uppenbarade sig. Jag var väl inte tillräckligt uppmärksam för hon hoppade upp på bordet och visade upp den kladdiga bakdelen med ett uppmanande MJAOU! Ok, du beh...

Ovido - Quiz & Flashcards