Alla inlägg under juli 2014

Av Katja Runestam Prinzell - 27 juli 2014 19:58

Konst kan ju vara väldigt varierad och olika saker tilltalar olika personer. Konst kan vara behaglig, obehaglig, vacker, ful, abstakt, konkret omöjlig att förstå, ganska självklar- iallafall i första betraktelsen. Huvudsaken är väl att den berör betraktaren på något sätt, att den är unik i sitt slag och att tanken då den skapades var att det skulle vara just konst.
Den här vasen brukar finnas i skyltfönstret i en antikhandel nära mig. Då jag har hund som jag allt som oftast får plocka bort vidriga parasitfästingar från är allt jag kan se i denna vas en hel hoper av dessa parasiter som sitter sida vid sida, rad på rad. Jag förfäras och äcklas av denna vas men kan ändå inte motstå att gå förbi fönstret och titta. Att den väcker känslor går inte att förneka men den kommer nog inte att flytta hem till mig.

Av Katja Runestam Prinzell - 16 juli 2014 05:23

Sitter på balkongen och lyssnar på ett Stockholm som vaknar! Man kan höra rytmer på de mest oväntade ställen. Vi har trafikljus i korsningen utanför vårt hus. Det tickande ljudet som finns vid övergångställena synkroniserar sig om man sitter ett tag och lyssnar och i princip inga andra ljud hörs förutom fåglarnas kvitter. Det blir en rytm som får kroppen att vilja dansa. Men det måste vara fritt från andra trafikljud. Man kan även hitta rytmen i en tvättmaskin som går. Det är bara att lyssna och ge lite av sin tid! Låter säkert knasigt men gå gärna ut i din omgivning, lyssna på de ljud som finns runt om dig. Försök isolera dem och hitta rytmen. Det får en att må bra , jag lovar!

Ovido - Quiz & Flashcards