Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Unga flickor och engagemang!

Av Katja Runestam Prinzell - 21 maj 2014 21:14

Lite högre upp på gatan där jag bor ligger mycket diskret en musikstudio. Jag hade tills för ca 1 år sedan inte en aning om att den fanns där. En dag började det flockas unga tjejer som hängde på trottoaren timme ut och timme in. Dag efter dag. Emellanåt for de skrikande iväg åt något håll. En liten kärntropp består av samma ständigt återkommande tjejer. Jag fattade ingenting! Var ju tvungen att fråga till sist. Det visade sig att pojkbandet The Foo spelar in sina skivor där. Numera vet jag alltid när det är en ny skiva på gång. Jag både imponeras och förfäras av det stora engagemang dessa fans har. De står där oavsett väder, årstid, tid på dygn och i evigheters evighet. I väntan på vad? Jo, att få en liten, lite smula av sina idolers uppmärksamhet. Tydligen kan någon tjej någon gång få komma in och hänga en stund med killarna i studion. Eller så kanske de får en glimt eller en blick av idolerna när de flyttar sig till eller från studion. Tjejerna verkar ha utvecklat någon form av gemenskap och umgänge i sitt gemensamma intresse. Konstigt vore väl annars när de ändå hänger där tillsammans i flera timmar. Men konkurrensen ligger som en iskall hinna över gruppen. Man verkar granska, bedömma och dömma varandra på samma sätt som framförallt tonårstjejer gör i de flesta sammanhang. Vem blir den utvalda? Vem får chansen att se bandet då de rör sig utanför studion? De står där även under normal skoltid. Hur löser de det? Låtsas de vara sjuka, eller struntar de bara i skolan? Vad i en ung flickas själ är det som driver henne att utsätta sig för den tristess det ändå måste vara att bara hänga på en gata i flera timmar? Hur upplever bandet att vara så bevakade och dyrkade? De är ju trots allt bara vanliga unga killar med en begåvning som även de håller på att växa upp med allt vad det innebär. Varje gång jag passerar dessa tjejer väcker det mina tankar. Jag studerar och funderar på varje liten flicka. Vem är hon? Vad driver henne? Hur har hon det i sitt liv? Hur uppfattas och uppfattar hon sig själv i denna grupp?
Vad är det som får en människa att bli så starkt engagerad i något att man kan lägga sitt liv och sina egna behov och bekvämlighet åt sidan?
Måste erkänna att även jag gillar pojkband. Musiken alltså! Men nöjer mig med att lyssna! Och upplysningsvis har The Foo en ny skiva på gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja Runestam Prinzell - 4 augusti 2020 13:19

Har följt denna duktiga Make up artist under flera år och tycker att det är så roligt att det går så bra för henne. Har köpt nästan alla produkter och gillar konceptet samma produkter till hela ansiktet. Är perfekt när man reser. Men jag har haft det...

Av Katja Runestam Prinzell - 16 september 2019 09:26

Sticker ut huvudet från porten och spanar, är det fritt eller kommer det passerande i full fart. Kliver ut och slussar mellan hundbajs och helgens skräp från hungriga nattvandrande. Passerar stående och liggande elsparkcyklar, klarar mig från att s...

Av Katja Runestam Prinzell - 23 februari 2019 15:01


Lilla Elsa och jag läser reklam på olika sätt. Men vi kan uppenbart inte läsa tillsammans! ...

Av Katja Runestam Prinzell - 15 oktober 2018 19:23

Nu har Pumkinlatte gjort entré. Söt, kryddig och ljuvligt mustig! Så gott! Hösten bjuder på så mycket smak. Rotfrukter finns i överflöd och man kan helgmysa med härligt värmande grytor och ett fylligt glas rött. Avsluta middagen med en rökig whiskey...

Av Katja Runestam Prinzell - 7 oktober 2018 10:13


Satt i godan ro vid frukostbordet denna söndagsmorgon när en lite gnälligt klagande katt uppenbarade sig. Jag var väl inte tillräckligt uppmärksam för hon hoppade upp på bordet och visade upp den kladdiga bakdelen med ett uppmanande MJAOU! Ok, du beh...

Ovido - Quiz & Flashcards